Onze locatie Adres & Contact
Vragen? Bel gerust 06-23592568
Aanmelden voor proefles

Wat is CrossFit?

CrossFit is veel meer dan een effectieve manier van trainen en in vorm komen. Het is een levenswijze die je zowel mentaal als fysiek (lichaam en geest) op een positieve manier zal beïnvloeden, inclusief voeding die bijdraagt aan een duurzame en actieve levensstijl. De oprichter van CrossFit; Gregg Glasman gebruikt de volgende definitie voor CrossFit:

CrossFit is een effectief fitness programma dat bestaat uit constant variërende, functionele bewegingen, uitgevoerd op hoge intensiteit.

Wat is CrossFit? Het is een combinatie van een aantal fundamentele componenten:

Functionele bewegingen: Dit is inclusief elke vorm van menselijk bewegen die je terug ziet in het dagelijkse leven zoals squatten, rennen, springen, tillen/dragen van objecten, klimmen, gooien etc. Deze bewegingspatronen zitten vanaf de geboorte in ons DNA en worden maar al te vaak genegeerd door de huidige samenleving. Sport en leven gaan hand-in-hand en je moet kunnen vertrouwen op je mentale- en fysieke gesteldheid als het aankomt op een taak die we moeten uitvoeren of een noodsituatie waar we onszelf uit moeten redden. Bij CrossFit gebruiken we samengestelde, functionele bewegingen om onze algehele fysieke- en mentale gesteldheid en ons lichaam in zijn volle potentie te gebruiken. CrossFit maakt je beter.

Constante variatie: Bij CrossFit kennen we geen specialisaties. De visie achter CrossFit is om niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden. We streven ernaar om goed te zijn in elke mogelijke situatie of taak die op ons pad komt. Elke dag, elke workout is anders en daagt je uit in elk aspect van fitness. Workouts variëren in tijdsduur, bewegingen, sets, gewicht (load), herhalingen (reps), etc. Wanneer een bepaalde workout wordt herhaald, doen we dit om de progressie te meten en gebruiken we voorgaande resultaat als benchmark.

Hoge intensiteit: Intensiteit is uiteraard een relatief begrip en hangt af van iemand zijn fitness niveau. Onderzoeken tonen aan dat iedereen voordeel heeft bij hoge intensiteit trainingen. Simpel gezegd is Hoge Intensiteit de Power Output gedurende een workout. Een ander groot voordeel van hoge intensiteit of Power Output, is dat het makkelijk meetbaar te maken is d.m.v. de volgende formule: (Force x Distance)/Time = Power. Hoe meer ‘power’ je kunt produceren tijdens een workout, des te fitter je kunt/zult worden.

Voor wie is CrossFit bedoeld? Kort en bondig: VOOR IEDEREEN! Wat CrossFit uniek maakt is de mogelijkheid dat het universeel schaalbaar is voor elk fitness niveau en hierdoor uitstekend van toepassing te brengen op elke individueel persoon ongeacht de ervaring of zijn fitness niveau. De CrossFit methode kan worden toegepast op gezonde mensen, ouderen met hart- en vaatziekten, professionele atleten, mensen met speciale beroepen, grootouders, ouders, kinderen, zakenmensen etc. We schalen de belasting en intensiteit maar nooit de programmering.

De behoeften van een Olympische atleet en onze voorouders verschillen in niveau, niet op basis van soort. CrossFit laat zien dat kinderen, werkende mannen en vrouwen, huisvrouwen, hardlopers, wielrenners, mountainbikers, atleten zich thuis kunnen voelen binnen de trainingsmethode van CrossFit. Dit alles aangevuld met de onderlinge community (kameraadschap) creëert CrossFit de meest optimale omgeving waar getraind kan worden en doelen worden behaald.

Meer weten? Ga door naar stap 1: CrossFit meetweek en Fundamentals